اخبار تنکابن

تنکابنی آباد با هم یاری همه ی شهروندان

اخبار تنکابن

تنکابنی آباد با هم یاری همه ی شهروندان

کارشناسان : تشکیل یگان اطفای حریق در جنگل‌های شمال ضروری است

جمعی از کارشناسان با اشاره به این مهم که آتش سوزی مهمترین عوامل‌تهدید کننده جنگل‌هااست ، ایجاد یگان و ناوگان اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی شمال کشور را ضروری می‌دانند.

بر اساس آمار سالانه ‪ ۱۰‬درصد از مجموع یکهزار فقره آتش سوزی جنگل‌های کشور در جنگل‌های هیرکانی و خزری شمال رخ می‌دهد که خسارت سالانه آن بیش از ‪ ۲۳۰‬میلیارد ریال است.

جمعی از استادان و کارشناسان منابع طبیعی غرب مازندران با توجه به گستردگی عرصه‌های طبیعی، نبود امکانات کافی، شرایط خاص جوی و بافت جنگل‌های شمال بر لزوم تشکیل یگان مجهز اطفای حریق تاکید کردند.

به اعتقاد آنها کمبود اعتبار، نبود نیروهای کارآمد، نبود برنامه مشخص از جمله مشکلات بخش اطفای حریق در جنگل‌ها است که باید برطرف شود.

در حال حاضر ‪ ۹۵‬درصد آتش سوزی جنگل‌های کشور ، ناشی از عوامل انسانی و پنج درصد نیز بر اثر عوامل طبیعی است.

سالانه حدود ‪ ۴۰‬هکتار از جنگل‌های شمال بر اثر آتش سوزی از بین می‌روداین در حالی است که از سال ‪ ۱۳۴۱‬تا پایان سال اول برنامه چهارم توسعه بیش از ‪ ۴۱۷‬هزار هکتار جنگل در این منطقه توسعه و جنگل‌کاری شد.

کارشناس ارشد رشته منابع طبیعی از شهر کلارآباد تنکابن گفت : حریق در جنگل‌ها و مراتع به عنوان معضل جهانی مورد توجه بسیاری از کشورها است.

" عبدالرضا حمیدی " در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : برای جلوگیری از خسارات ناشی از حریق باید در اسرع وقت یگان مربوط تشکیل و تجهیزات موردنیاز اطفای حریق تامین شود.

وی اظهار داشت : ضروری است با تهیه و خرید امکانات لازم مانند چرخبال ، آمادگی لازم را فراهم نموده تا در شرایط بحرانی کمترین خسارت به جنگل‌ها و مراتع وارد شود.

وی خاطرنشان کرد : تشکیل یگان اطفای حریق به دلیل کوهستانی بودن و صعب العبور بودن عرصه‌ها و دسترسی سخت نیروها به محل حریق در حوزه هر اداره کل منابع طبیعی شمال کشور الزامی است.

به گفته حمیدی تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی و تصاحب منابع ملی، تبدیل جنگل به مرتع، آتش زدن بوته‌ها و ریشه‌ها برای از بین بردن جانوران مضر از جمله دلایل بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور است.

این کارشناس ارشد رشته منابع طبیعی ادامه داد : متاسفانه اعتبارات لازم برای اطفای حریق تخصیص داده نمی‌شود در حالی که در این بخش بایدتلاش بیشتری صورت گیرد.

وی تشکیل ستادهای ویژه و چاپ و پخش اطلاعیه‌های هشداردهنده را برای بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم موثر دانست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد