اخبار تنکابن

تنکابنی آباد با هم یاری همه ی شهروندان

اخبار تنکابن

تنکابنی آباد با هم یاری همه ی شهروندان

افزایش تجهیزات پزشکی و درمانی در غرب مازندران ضروری است

به اعتقاد شماری از مردم ومسوولان غرب مازندران، تامین و افزایش تجهیزات پزشکی و درمانی در این منطقه گردشگرپذیر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

کمبود امکانات و تجهیزات درمانی در شهرستان‌های غرب مازندران در حالی‌است که به اعتقاد جمعی از کارشناسان به دلیل ورود سالانه میلیونها مسافربه این منطقه، توزیع امکانات و خدمات درمانی باید با نگاه ملی انجام گیرد.

اکنون نگرش‌های منطقه‌ای و شاخص‌های جمعیتی ، مانع توزیع برخی امکانات و راه‌اندازی بسیاری از بخشهای تخصصی در مراکز درمانی غرب مازندران شده است.

براساس ماده ‪ ۹۰‬قانون برنامه چهارم توسعه کشور مقرر است توزیع امکانات بهداشتی و درمانی به نحوی مطلوب صورت گیرد و ناگفته پیداست که وجود امکانات بهداشتی در ارتقای سطح سلامت جامعه نقش اساسی دارد.

راه‌اندازی پاراکلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب، سی تی اسکن، ‪ ،MRI‬تامین تجهیزات مدرن رادیولوژی، تجهیز آزمایشگاه، امکانات ‪ NEC‬و فراهم شدن تجهیزات بخش گوارش از جمله نیازمندیهای درمانی شهرستان‌های غرب مازندران است که از سوی دست‌اندرکاران این بخش اعلام شد.

طبق آمار ‪ ۳۰‬درصد بیماران مختلف غرب مازندران به دلیل کمبود تجهیزات و تخصص‌های پزشکی به مراکز درمانی مرکز استان مازندران یا پایتخت اعزام می- شوند.

کمبود دارو به ویژه برای بیماران خاص ، فرسودگی مراکز درمانی و مجهز نبودن مراکز درمانی روستایی مشکلات بخش بهداشت و درمان منطقه غرب مازندران را دو چندان کرده است.

"اسدالله زال‌پولی" رییس شورای اسلامی روستایی پول بخش کجور به ایرناگفت:
چهار مرکز درمانی روستایی فعال در این بخش با کمبود پزشک متخصص و دارو روبرو است.

وی افزود : کوهستانی بودن ، فاصله طولانی این بخش با شهر ، تجهیز مراکز درمانی و فعال شدن درمانگاه در شیفت شب را ضروری می‌سازد.

وی فرسودگی ساختمان درمانگاه و نبود برخی تخصص‌های پزشکی را از دیگر مشکلات این بخش اعلام کرد.

"مراد حسینی" شهروندی از بخش بلده نور به ایرنا گفت : یک درمانگاه درمانی باامکانات کم، شمار زیاد جمعیت این بخش را پوشش می‌دهد که پاسخگوی نیازها نیست.

"فاطمه عادلی" مددکار اجتماعی انجمن بیماران ام اس غرب مازندران به ایرنا گفت: گرانی ، کمبود دارو، نبود درمانگاه تخصصی و ساماندهی نشدن بیماران از عمده مشکلات فراروی این بیماران است.

غرب مازندران یکصد بیمار مبتلا به ام اس دارد.

وی ادامه داد : اکنون این بیماران برای تهیه آمپول‌های" آوانکس، ربیف ، بتاسرون و کوباکسون " باید به دیگر شهرهای کشور مراجعه کنند.

"شمسعلی نورمحمدی" بخشدار کجور گفت : کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مشکلات اهالی این منطقه را افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه مرکز درمانی کندولوس یک دستگاه آمبولانس ندارد، تا در موانع لزوم ، امداد رسانی کند.

بخش کوهستانی کجور در ‪ ۷۵‬کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع شده است.

وی اضافه کرد : مراکز درمانی منطقه تنها برای درمان سرپایی بیماران کارایی دارد و فاقد تجهیزات مورد نیاز است.

هفت پزشک عمومی در بخش حدود ‪ ۱۲‬هزار نفری کجور فعالیت دارند.

"شهرام شکرزاده" مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اساس نظام ارجاع و سطح‌بندی نباید همه خدمات درمانی در یک منطقه مستقر شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از بخش و تخصص‌های پزشکی ، خاص مراکز استانها و شهرستانهای بزرگ است و تامین آن در شهرهای کوچک به صرفه نیست.

وی اظهار داشت : راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی به دلیل نبود امکانات و متخصص در این منطقه، چندان توجیه پذیر نیست.

شکرزاده تامین یک دستگاه "آم‌آرآی " برای ارتقای سطح تشخیص بیماریها را در غرب مازندران ضروری دانست.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس گفت: تجهیزات بخش گوارش نظیر آندوسکوپی ، مراقبت‌های ویژه نوزادان و برخی از ست‌های جراحی نظیر ‪ CR‬از دیگر نیاز های اساسی درمانی منطقه است.

وی ادامه داد : در برخی رشته‌های نظیر جراحی مغز و اعصاب با کمبود متخصص روبرو هستیم.

به گفته شکرزاده در بخش قلب ، چشم و اورولوژی نیز کمبود پزشک متخصص مشهود است.

وی اضافه کرد : اکنون کارهای درمانی فوق تخصصی در این شهرستان انجام نمی‌شود و بیماران به مراکز درمانی بالاتر اعزام می‌شوند.

هفت پزشک خانواده، ‪ ۹۰‬پزشک متخصص در سه بیمارستان ، یک مرکز جراحی محدود، چهار مرکز درمانی شبانه‌روزی خصوصی و دولتی درچالوس فعالیت دارند.

"عزت‌الله گلعلی زاده" مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر نیز به ایرنا یادآور شد: در گذشته حدود ‪ ۶۰‬درصد بیماران این شهرستان برای درمان به سایر شهرستانها اعزام می‌شدند که این روند اکنون کاهش چشمگیری یافته است.

وی افزود: ‪ ۳۰‬درصد مجموع بیماران منطقه قلبی و عروقی، ‪ ۱۰‬درصد بیمار ارتوپدی و سوختگی و مسمومیت و بقیه بیماران تصادف و سایر بیماری‌ها است.

وی بیان داشت : به رغم اینکه نبود دستگاه تست ورزش مانع درمان نیست اما تامین امکانات آن در این منطقه ضروری است.

به گفته او بسیار از تجهیزات و تخصص‌های پزشکی در بیمارستان جدید شبانه روزی نوشهر که هنوز افتتاح نشده است ، در نظر گرفته شد.

پنج دستگاه دیالیز و یک دستگاه ‪ RO‬در ماه آینده در این بیمارستان راه- اندازی می‌شود.

‪ ۱۲۰‬پزشک ، یک بیمارستان شبانه روزی ، ‪ ۱۲‬مرکز بهداشتی و درمانی دولتی و دو درمانگاه خصوصی و یک درمانگاه تامین اجتماعی و ‪ ۷۱‬خانه بهداشت در نوشهر فعالیت دارد.

"داریوش صیادی" مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن راه‌اندازی پاراکلینیک فوق تخصصی غدد، سی تی‌اسکن و تجهیزات مراکزآزمایشگاهی رااز جمله نیازهای این شهرستان اعلام کرد.

به تاکید او باید با برنامه‌ریزی منسجم ، شاخصه‌های پزشکی را در این منطقه افزایش داد.

‪ ۲۳‬مرکز بهداشتی و درمانی شهری ، ‪ ۲۱‬مرکز درمانی روستایی و ‪ ۹۸‬خانه بهداشت در تنکابن فعالیت دارد.

شهرستانهای حدود ‪ ۸۰۰‬هزار نفری غرب مازندران سالانه پذیرای بیش از ‪۱۰‬ میلیون مسافر و گردشگر است. ک/‪۴‬

نظرات 1 + ارسال نظر
سایت مستقل دانشگاه آزاد تنکابن جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 01:55 ب.ظ http://www.tonekaboniau.com

با سلام

دوست گرامی، از شما دعوت می شود با عضویت در تالار گفتمان سایت مستقل دانشگاه آزاد تنکابن ضمن بهره مندی از امکانات فراهم آمده در این تالار، با ارائهء نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازندهء خود ما را در توسعه این فضای مجازی یاری نمایید.

آدرس مستقیم تالار گفتمان سایت مستقل:
http://forum.tonekaboniau.com

با آرزوی شادکامی - پشتیبانی سایت مستقل

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد